Egy vidéki lány felköltözik Budapestre, és álmélkodik. Meglepődik. Furcsálkodik. Sokkot kap. Élményeket szerez. Először saját maga számára is naívan. Aztán már felfedez.
Budapesti tourist guide egy vidéki lány szemével.
Keresés
Friss topikok
Vidéki kislány:
Köszönöm az építő jellegű kritikát, javítom.
Érdemes a következő bejegyzést is elolvasni, hátha a... (2012.11.14. 18:36)Ki vagyok, miről írok?
Egyébként a legsokszínűbb járat az ország szívében a 4-es és 6-os számmal jelzett, föld felett tekergőző gilisztára hajazó sárga csoda: a Combino villamos(ok) és tartalmuk. A "négyhat" egy olvasztótégely, a nagyvárosi sokszínűség nyüzsgő lenyomata.
Eltűnik a képzeletbeli szakadék üzletember és melós, titkárnő és takarító, közgazos egyetemista és hipster bölcsész között. Reggel 7 és fél 9 között egyszerre, vállt vállnak vetve nyomul be a nagy sárga giliszta testébe az embertömeg a Borároson vagy a Margit hídnál. És cserél helyet 12 perccel később a Blahán, vagy a Nyugatinál a következő adag vegyesválogatottal.
A reggelek mindig felpörgetik az átlag négyhat-törzsvendéget. Leszáll az aktuális buszáról, amivel a külsőbb kerületekből, agglomerációból — némi dugó árán — félálomban bekecmereg a villamos végállomásához. Mint mikor a kis hajszálereken a vér megérkezik a fő verőérhez, hogy folytassa útját a tömeggel a szívhez — esetünkben munkahelyhez, iskolához.
Amint az Utas leszáll a "hajszálér" buszról, azonnal felébred hajnali kómájából, mert hirtelen minden felgyorsul körülötte. Fel kell venni a tempót, nincs mese. Cél (villamos) belőve, át a zebrán ezerrel, a célhoz érvén a vehemensebbek rögtön az első ajtónál tömörülnek, az okosabbak és megfontoltabbak elmennek a második, de akár a harmadik ajtóig is. Utóbbiak leleményességének eredményesek: az addig nagyrészt üres szerelvényben jó helyet találnak a középső részeken. Míg az első ajtónál tömörülő szeleburdik egy része hoppon marad, jobb esetben leülhet valamelyik lehajtható ülésre. (Utóbbi egyébként az ülésrendi hierarchia legalján helyezkedik el.)
Utas áhítozva bámulja a visszaszámlálót az indulási időjelzőn, majd kevésbé érdeklődően (faarccal) fordul Metro újságja felé, melyet még a peronon nyomott a kezébe egy zöld műszálas Metro-feliratú iskolaköpenyben strázsáló ifjú, mint egy futóverseny stafétabotját.
Aztán a giliszta végre két-három diszkrét jelzőpittyegést hallatva elindulútján, magába fogadva a sok termoszos egyetemista és ifjú marketingest, közgazost, bölcsészt, nejlonszatyros melóst, aktatáskás öregurat, öltönyös ifjútitánt.
Ha szociológus lennék (de nem vagyok), biztosan ide járnék mintavételre. Itt mindent megtalálsz!
A legendákból ismert és kisközösségekben unalomig emlegetett magában beszélő szerencsétlentől elkezdve az éjjeli műszakból hazatérő, kiöregedett, lepukkant transzvesztita "művészen" keresztül a csajig, akinek a legjobb barinője egy pasi(...), akivel csacsogva beszéli meg életének ügyes-bajos problémáit.
Vannak arcok, akik kifejezetten a villamosra szakosodnak, ha telefonbeszélgetésről van szó. Arc leül egy frekventált helyre (nem az ajtó mellé), vagy beáll a tömeg közepébe. Nem lehet tudni, hogy a beszélgetést mikor kezdte, senki sem látta/hallotta, mikor vette fel a telefont egy erőteljes "Halló tessék!", esetleg "Mondjad!" felütéssel. Valószínűsíthető, hogy a típus default beállítása a telefonálás. Létformája, na. A legkisebb szégyenérzet vagy diszkréció nyoma nélkül képes az út teljes hosszán megvitatni a haverja válását/ lebaszni a nejét/üzleti tárgyalásokat lebonyolítani/csacsogni a pasijával töltött éjszakáról és pláne reggelről. Full hangerővel. Káromkodva. Közben úgy gesztikulálva, mint egy olasz turistába oltott zsebhitler.
A négyes-hatos eleve nem az állóhelyek bőségéről híres. De van, hogy ez pluszban idegesítő, amikor felszáll az Ajtóbaálló Arc. Adott a szitu: nincs tömeg a villamosban, fel kell szállni kettőnél több embernek a villamosra. Ajtóbaálló Arc mit csinál? Előrefurakszik a várakozók között, elsőként lép be, fogódzkodót görcsösen megragadja és lecövekel. Kész, nem tudsz tovább menni. Beljebb még van hely, de odáig már senki nem jut be.
Azt hiszem, a sor még korántsem teljes. Várom a tapasztalatokat:)